Serebral palside fizyoterapi sadece motor problemlerin değil, çocuğun tüm ihtiyaçlarının ele alındığı ve iyi bir aile çocuk ilişkisinin ön planda olduğu uygulamalar bütünüdür. Uygulamalar sırasında çocuğun var olan problemleri motor, kognitif, duyusal, emosyonel ve sosyal yönden düşünülerek bir bütün olarak ele alınmalıdır.
Tüm günün planlanması, aileyi programa katma, günlük yaşama uyum sağlayabilme, çocuğun yapmak istediklerine ve yapabildiği aktivitelerin daha doğru ve kaliteli yapabilmesine yardım etmek ve yaşam kalitesini artırmak önemlidir. Tedavi sırasında ana hedeflerin belirlenmesi, çocuğun kişilik özelliklerinin tedavide ön planda tutulması, hareketleri yaparken bir oyun içerisinde fonksiyonel becerilerini kullanılmasını sağlamak diğer önemli noktalardır.
Pozisyonlama bobath yaklaşımının önemli prensiplerinden biridir. Uygun el teması ve yardımcı materyallerle desteklenmiş pozisyonlamalar, normal hareket ve duyu deneyimini sağlayarak, zorlu hareketleri ve eşlik eden kas tonusu problemlerini azaltabilir ve çocuğun daha fonksiyonel olmasına yardımcı olabilir.
Pozisyonlama için özel el tutuş tekniklerinin yanında, çeşitli ekipmanlardan yararlanır ve gerekirse doğru pozisyonların devamı için ortez kullanımı önerilir.
Fonksiyonel hareketin başarılabilmesi için, öncesinde çocuğun kas tonusu, eklem düzgünlüğü, postür, denge ve duyu sistemi açısından hazırlanması önemlidir.
Hareketi açığa çıkarmak, harekete yön vermek, vücudun pozisyonlarının algılanmasını artırmak, tonusu düzenlemek ve stabilizasyonu sağlamak gibi birçok amaç için stimulasyon kullanılır. Stimulasyon, kas, deri yada ekleme yönelik dokunma, basınç, görsel yada işitsel uyarılar şeklinde olabilir.
Uygulamalar sırasında çocukla ve aile ile olan tüm iletişim yollarını kullanmak önemlidir.
Çevresel düzenleme önemli bir yere sahiptir.
(SEREBRAL PALSİDE FİZYOTERAPİ,2009) Fzt Hatice Ekinalan